Amsterdamskruisje

515 dagen gestopt - 21 Feb 21

winterstress deel 4

Vorige keer:

Dit zwarte blokje is natuurlijk het ding dat ervoor zorgt dat als de beveiligingssensor teveel rook waarneemt, er ook geen elektrische ontsteking meer komt! Vandaar dat ik ook niet meer dat geknetter van de elektrische ontsteking hoorde als de geiser door een teveel aan rook was afgeslagen!

Het ene was met het andere verbonden!

Eureka!

Nieuw:

Op dat moment voelde ik me net Isaac Newton, u weet wel, dat is die natuurkundige die de wet van de zwaartekracht ontdekte nadat die appel op zijn kop was gevallen. 

Dat mijn geiser het niet deed was dus niets persoonlijks! De geiser wilde me slechts laten zien dat ook hij, net als de appel van Isaac Newton, gebonden is aan bepaalde wetmatigheden van de natuur! Zoals daar zijn: teveel rook = geen ontsteking en geen ontsteking = geen vlam!  En vooral: geen vlam = geen warm water!

Toen ik dat allemaal in één keer inzag,  kreeg ik ook weer hoop op een spoedige oplossing van mijn koudwaterprobleem. Ook wist ik waar ik die oplossing in moest zoeken:  in de filmklapper (ook wel ‘micro interruttore’ genoemd in de Italiaanse gebruiksaanwijzing).

Want wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als ik de draadjes die van de filmklapper naar de rooksensor en het doosje met de batterijen lopen, er af zou halen? Gewoon even van de pinnetjes schuiven,  zou dat misschien helpen? Zou dat dan ook een soort ‘reset’ zijn?
Zoals ik ook doe (als ik de verkoper van de geiser tenminste moet geloven) als ik het het water en de stroom er even af haal?

Of, zoals de helpdesk van de KPN altijd zegt:

"Resetten doe je door met een tandenstoker op het resetknopje van het modem te drukken, maar ook door even 10 minuten de stroom van het modem eraf te halen."

Ik heb dat zelf altijd onzin gevonden: alsof jouw technische probleem pas weggaat als je het modem 10 minuten van de stroom afhaalt. Dat alleen de tandenstoker reset uitvoeren (maar dus niet de stroom er afhalen) ervoor kan zorgen dat het probleem zich dan toch nog ergens tussen het stopcontact en het modem schuil kan houden, om je daarna toch nog dwars te blijven zitten. 
 
Fuck it! Ik haal ze er gewoon eventjes af!

Tjee, de klemmetjes waaraan de draadjes zaten, zaten wel erg strak om de pinnetjes van die filmklapper.
Maar eigenlijk wel logisch! Het was een tenslotte wel een spiksplinternieuwe geiser waar ik mee te maken had. Alle moeren muurvast, de draden netjes daar waar ze moeten zitten dus WEE de consument die, na het vertrek uit de fabriek waar hij in in elkaar gezet is , een perfect werkende geiser daarna nog met zijn amateuristische klauwen wil gaan bepotelen: die zal dan in ieder geval flink veel moeite moeten doen om iets los te halen.

Ok.

Misschien had ik die kap wél van de geiser moeten halen: dat ik dan wél beter zicht had gehad op wat ik aan het doen was, daar hangend onderaan die geiser, met mijn helm van shampoo,  die al half in mijn ogen was uitgelopen, trekkend aan die stoute draden. Het is echt niet alleen aan luiheid te wijten dat ik die kap er niet af vanaf wilde halen, want het is ONMOGELIJK om die kap eraf te halen!  
En dat komt dan weer door de plaats van het oude rookafvoergat, een eigenlijk iets te grote geiser voor de kast waarin hij moet hangen en een daardoor iets te strakke maat voor eigenlijk ALLES wat je maar met die geiser in die kast wil doen.

Het ondenkbare gebeurde: het bovenste pinnetje van de filmklapper brak af:  een acuut geval van metaalmoeheid en de straf voor al dat wringen om dat draadje van het pinnetje geschoven te krijgen.

Wanneer er zoiets rampzaligs gebeurt ( en geloof me, zulke dingen gebeuren nogal vaak in mijn leven) volgen mijn fysieke reacties een vast patroon:  eerst stokt mijn adem, bijna gelijktijdig bevriest mijn gehele lichaam, dan richten mijn ogen zich enkel nog maar op de nieuwe situatie (zoals een drenkeling dat zou doen als hij een schip in de verte zou ontwaren) om eventuele informatie die daar mee gewonnen wordt, zo snel mogelijk naar mijn hersenen te sturen
Als mijn hersenen de informatie als ’ zeer ongunstig’  dreigen te beoordelen, komt mijn geest (die nog uit mijn kindertijd stamt ) vliegensvlug tussenbeide en stort mij ( vast ter bescherming) in een keiharde ontkenningsfase.

"Het is maar een klein pinnetje! Hoe belangrijk kan die nu helemaal zijn?"
"Wat kan dat dingetje nou helemaal voor rol spelen, zeker als je kijkt naar zijn ieniemienie-deel in het grote geheel ?"
"Van de drie pinnetjes zijn er toch nog twee over?  En ik heb ook twee draden, dus… dan zet ik dat draad toch gewoon een pinnetje lager?"
"Hee kom op!  ijzer is ijzer en ijzer geleidt:  binnen dat zwarte blokje zal ook alles wel van ijzer zijn,  dus dan is er toch helemaal NIETS aan het handje!"

Ik zet gewoon het draadje dat naar de rooksensor gaat op het middelste pinnetje (maar na afbraak van het bovenste pinnetje was het middenpinnetje ineens het bovenste pinnetje geworden) en het draadje dat naar de batterijen gaat, op het onderste pinnetje. Zo gezegd zo gedaan. Maar helaas, hierna deed de geiser niets.

Ok, dan draai ik het om en doe ik het draadje van de rooksensor op het laagste pinnetje en het draadje van de batterijen op het bovenste pinnetje. Maar ook hierna deed de geiser niet wat hij moest doen

Ok,  dan doe ik toch gewoonlijk een KPN -resetje: ff die meegeleverde batterijen er in en weer uit:  hielp allemaal niets. 
Batterijen er toch nog eens uit, nu voor de zekerheid testen met de batterijlader: helemaal vol. Toch bij de Jumbo andere batterijen gehaald.
(Merk Duracell: een tip van de monteur die ook wel begon in te zien dat hij mij met die sneeuw, niet meer aan mijn lot over kon laten):
Ook deze Duracell batterijen getest (voller dan vol!) en op de juiste manier in het doosje gedaan: niets.

Misschien was de rooksensor oververhit? Uurtje wachten op de eventuele afkoeling: het liet de geiser volkomen koud( pun intended).

Ik begon te vermoeden dat de situatie erger was dan ik wilde toegeven.
Had ik met dat ene pinnetje dan toch iets cruciaals hebben gemold? Was het binnenwerk in de filmklapper anders dan wat ijzertjes die met elkaar verbonden warent? Was het dan toch meer chip- en dus computerachtig, dat wat ik er binnenin misschien gebroken had?

Nou ja, als ik dat zwarte blokje dan toch gemold had, kon ik hem er net zo goed van af schroeven. Kon ik proberen te begrijpen wat hem nu precies zo dwars zat dat hij mij van warm water dacht te moeten onthouden.

Wordt…
(alweer)
...vervolgd.

P.s. ik zet onder bij de mogelijkheid tot commentaren wel even een foto neer van de filmklapper/het zwarte blokje/de microsensor.

P.s.2 Zou iemand van de lezers die dit punt hebben bereikt, zo goed mij willen zijn mij een pb te sturen als ze weten hoe ik een foto upload? Ik krijg alleen maar http errors. Alvast bedankt.

Aagje47

2232 dagen gestopt -

Gebed zonder einde of zit je intussen fris gewassen aan tafel?


Hwzn

2770 dagen gestopt -

vermits 2 kabeltjes..
Lijkt me dan "normally closed"contact. heb je een multimeter ? dan ff doormeten. Of kabeltjes doorverbinden.

succes.


Amsterdamskruisje

515 dagen gestopt -

@Aagje47 dat ga ik natuurlijk nog niet zeggen ;)


Paint

1015 dagen gestopt -

Ach jochie wat een sores🥴...


Ladygogo

731 dagen gestopt -

Wat een geduld heb jij. Dat had een uitpuilende asbak opgeleverd bijna anderhalf jaar geleden.


Amsterdamskruisje

515 dagen gestopt -

@Ladygogo dat is nu het gekke, ik heb er geen moment aan gedacht!  En dat is een hele grote plus in dit verhaal!


Amsterdamskruisje

515 dagen gestopt -

@Hwzn je praat tegen een leek! Ik heb wel een multimeter maar geen idee wat de waarden moeten zijn. Hopeloos !


Amsterdamskruisje

515 dagen gestopt -

Paint

1015 dagen gestopt -

💪🏻👊🏻👌🏻.....


Jurgens

1086 dagen gestopt -

Ik ben blij dat ik een loodgieter heb voor de cv-ketel. En dus warm water. Ik hoop dat je het niet volledig gesloopt hebt. Al die technologie, gek word je ervan. In auto’s ook. Je kunt zelf geen lamp meer vervangen, want die moet ook aangemeld worden in de boordcomputer. Und so weiter. Nou, succes met het gek*t en ik zie uit naar de apotheose!


Hwzn

2770 dagen gestopt -

kan er bijna niet van slapen….

Ik kan de foto niet helemaal goed lezen maar denk dat dit hem is. dan is het gewoon een wipschakelaartje,  aan en uit. meer niet. Ik vermoed in jou geval dat er een kabeltje aan je afgebroken poot zat en de ander aan de middelste zat ?? Dan zou hij in de stand zoals jij hem hebt gefotografeerd aangeeft geen contact maken dus uit staan In de brandbeveiliging wordt ook wel een met smeltdingetjes gewerkt een balletje of een touwtje.  zou het zo kunnen zijn dat de schakelaar naar beneden (ingedrukt) vastzat met een touwtje, balletje en dat dat touwtje gesmolten is ? Dat zou je hele mis(t)ery verklaren

succes.
8-)


Amsterdamskruisje

515 dagen gestopt -

@Hwzn. Dat is hem inderdaad. Gewoon een wipschakelaartje. Jij hebt er duidelijk meer verstand van dan ik. Maar goed, ik zal het verhaal eens gaan afronden voor je, want jij moet me wel erg dom vinden dunkt me